Kural olarak yabancı işçilerin tabi olacakları Sosyal Güvenlik mevzuatının
belirlenmesine yönelik kurallar lex Loci laboris prensibine göre belirlenir.[1] Bu prensibe
göre uygulanacak mevzuat, işçinin işini mutad olarak
yaptığı işyeri hukuku olarak belirlenmiştir. Normal koşullar altında
uluslararası sözleşmelerin ortak noktaları akit taraf ülkelerinden herhangi
birinde çalışan diğer akit taraf vatandaşlarının, işyerlerinin veya
kendilerinin ikamet ettikleri ülkelere bakılmaksızın, istihdam
edildikleri ülkenin mevzuatına tabi olmaları yönündedir. Diğer taraftan ikili
veya çok uluslu anlaşmalar ile bu kurala istisnalar getirilmiştir. Bu istisnaların
oluşumunda en önemli koşul ise bir akit tarafta istihdam edilen yabancının,
diğer akit tarafta bulunan işyeri tarafından, istihdam edildiği ülkeye işvereni
adına belli bir işi icra etmek üzere gönderilmesi şeklindedir.
Bu koşul ikili veya çoklu anlaşmalar gereğince zamansal
kısıtlamalara tabidir. Bu kısıtlamalar ışığı altında ülkemizde
yabancıların sigortalılığı, ülkemiz ile sosyal güvenlik sözleşmesine taraf olan
ülkelerin vatandaşı olan ve olmayan yabancı çalışanlar arasında farklılıklar
göstermektedir.
Bu makale ülkemizin taraf olduğu uluslar arası anlaşmalar ve iç hukukumuzca, iş sözleşmesi ile yabancı veya yerli bir işverene bağlı olarak çalışan yabancılara uygulanacak olan Sosyal Güvenlik mevzuatının belirlenmesini konu almaktadır.
Avrupa Sosyal Güvenlik Sözleşmesi kapsamındaki Yabancı Çalışanlara Uygulanacak olan Mevzuat
Sözleşmeye akit taraflardan her birinin sosyal güvenlik
mevzuatına göre akit tarafların vatandaşlarıyla, mültecilere ve vatansız
kimselere eşit muamele yapılması prensibi[2] doğrultusunda 14 Aralık 1972’de
Paris’te oluşturan Avrupa Sosyal Güvenlik sözleşmesi, 01.03.1977 tarihinde 2023
sayılı kanun ile onaylanıp, yürürlülüğe girmiştir. [3]
Avrupa Sosyal Güvenlik Sözleşmesi kapsamında uygulanacak
mevzuat, sözleşmenin 14. Maddesi hükümlerince belirlenmektedir. Sözleşme,
yukarıda belirtilen Lex Loci laboris prensibi çerçevesinde, işin icra
edildiği akit devletin mevzuatının geçerli olacağını açıkça belirtmektedir.
Sözleşmenin 14. Maddesine göre;
“Bir Akit Taraf ülkesinde çalışan işçiler, diğer bir Akit Taraf
ülkesinde ikamet etmiş olsalar veya bunları çalıştıran müessesenin iş merkezi
veyahut işverenin ikametgâhı diğer bir Akit Taraf ülkesinde bulunsa dahi,
ülkesinde çalıştıkları Akit Taraf mevzuatına tabi olurlar. “[4]
Uygulanacak mevzuatın belirlenmesinde 14. Maddeye olan istisna ise “geçici görevlendirme” şartı ile belirlenmiştir. Sözleşmenin 15. Maddesi uyarınca bir akit tarafta bulunan işverenleri tarafından başka bir akit devlete bir işin icrası için görevlendirilen çalışanlar, gönderen devletin mevzuatına tabi olacaklardır. Sözleşme’de geçici görevlendirme süresi 12 ay ile sınırlandırılmıştır.[5] Dolayısıyla Avrupa Sosyal Güvenlik sözleşmesine taraf olan ülkelerden geçici görevlendirme ile ülkemize gelen yabancı işçiler, 12 aylık süre dilimini aşmamak kaydı ile Türkiye’de sigortalı sayılmazlar ve kendi ülkelerindeki Sosyal Güvenlik hukukuna tabidirler.
AVRUPA SOSYAL GÜVENLİK SÖZLEŞMESİNE TARAF OLAN ÜLKELER
ASGS Taraf
Olan Ülkeler
|
İmza Tarihi
|
Onay Tarihi
|
Yürürlüğe
Girme
|
Avusturya
|
14/12/1972
|
10/6/1975
|
1/3/1977
|
Belçika
|
26/11/1976
|
21/1/1986
|
22/4/1986
|
Çek Cumhuriyeti
|
21/6/2002
|
||
Fransa
|
14/12/1972
|
||
Yunanistan
|
21/4/1977
|
||
Irlanda
|
23/2/1979
|
||
İtalya
|
14/12/1972
|
11/1/1990
|
12/4/1990
|
Lüksemburg
|
14/12/1972
|
13/11/1975
|
1/3/1977
|
Moldova
|
22/5/2002
|
||
Hollanda
|
5/11/1975
|
8/2/1977
|
9/5/1977
|
Portekiz
|
24/11/1977
|
18/3/1983
|
19/6/1983
|
İspanya
|
12/11/1984
|
24/1/1986
|
25/4/1986
|
Türkiye
|
14/12/1972
|
2/12/1976
|
1/3/1977
|
Kaynak:
Council of Europe, Treaty Office, (12/02/2012),
http://conventions.coe.int/Treaty/Commun/ChercheSig.asp?NT=078&CM=1&DF=&CL=ENG
Ülkemizle arasında Sosyal Güvenlik Sözleşmesi bulunan ülkelerin vatandaşı olan yabancı çalışanlar için uygulanacak mevzuat
Çok uluslu milletlerarası sözleşmelerin yanı sıra, ülkemiz ile ikili sosyal güvenlik anlaşması[6] bulunan ülkelerin vatandaşlarına, Türkiye’de bir işverene bağlı çalıştıkları sürece uygulanacak olan Sosyal Güvenlik Mevzuatı, yine bu ikili sözleşmeler ile belirlenmektedir. Sözleşmelerdeki istisnai haller değişmekle beraber, İkili Sosyal Güvenlik Anlaşmaları da Lex Loci Laboris prensibini esas almaktadır. Yukarıda da belirtildiği gibi, işin yapıldığı akit devletin Sosyal güvenlik mevzuatı, yabancı çalışanlar için uygulanmaktadır. Buna göre Türkiye deki A şirketinin istihdam ettiği, Türkiye’nin arasında ikili Sosyal Güvenlik Anlaşması bulunan B ülkesinin vatandaşı, Türk Sosyal Güvenlik Mevzuatına tabidir. Yine aynı şekilde, bu kuralın istisnası “geçici görevlendirme” ile söz konusudur. 2011/43 Sayılı Genelgede de belirtildiği gibi;
“Ülkemiz ile taraf ülkeler arasında imzalanan ikili ya da çok taraflı sosyal güvenlik sözleşmelerinde yer alan hükümler uyarınca, yabancı uyruklu kişilerin akit ülkede kurulu kuruluş tarafından belirli bir işin icrası amacıyla geçici olarak Ülkemize gönderilmesi halinde, sigortalının kendi ülkesinde çalışıyormuş gibi iş merkezinin bulunduğu ülkenin mevzuatına tabi tutulması kuralı getirilerek mükerrer sigortalılık önlenmiştir.”[7]
Ülkesinin Sosyal Güvenlik mevzuatına tabi olduklarını
belgeleyen ve Türkiye ile ikili Sosyal Güvenlik Anlaşması bulunan bir ülkede
bulunan işvereni tarafından geçici görevlendirme ile, Türkiye de çalışan yabancı
uyruklular, gönderen ülkenin Sosyal güvenlik mevzuatına tabi olup, ülkemiz
mevzuatından bağımsızdırlar. İkili Sosyal Güvenlik Sözleşmelerinde Geçici
Görevlendirme süreleri ve geçici görevlendirmelerin uzatılabileceği süreler
ayrı ayrı belirlenmiştir. Bu sürelerin sonunda hala Türkiye de bulunan
akit devlet uyruğundaki yabancı çalışanlar için Türk Sosyal Güvenlik mevzuatı
geçerli olacaktır.
SÖZLEŞMELERE GÖRE GEÇİCİ GÖREV UYGULAMALARI
Sözleşmeli Ülke / Geçici Görev Süresi
/ Uzatılabilecek Süre
|
1
İngiltere
Geçici görevle bulunduğu sürece kayıtlı olduğu ülke mevzuatı uygulanır.
|
2 F.Almanya
5 yıl
3 Yıl
|
3 Hollanda
24 ay
Mutabık kalınan süre kadar
|
4 Belçika
24 ay
Mutabık kalınan süre kadar (Uygulamada 60 ay ile sınırlı)
|
5
Avusturya 24
ay
Mutabık kalınan süre kadar
|
6 İsviçre
24 ay
Mutabık kalınan süre kadar
|
7 Fransa
3 yıl
Mutabık kalınan süre kadar (Uygulamada 6 yıl ile sınırlı)
|
8 Danimarka
12
ay
İşin bitimine kadar (mutabakat koşuluyla)
|
9 İsveç
12 ay
12 ay
|
10
Norveç 12
ay
Mutabık kalınan süre kadar
|
11 Libya
1/9/1985 tarihinden sonra daimi geçici işçi uygulaması vardır
|
12 K.K.T.C
24 ay
Mutabık kalınan süre kadar
|
13 Makedonya
24 ay
60 aya kadar uzatılabilir
|
14 Azerbaycan
24 ay
60 aya kadar uzatılabilir
|
15 Romanya
24 ay
60 aya
kadar uzatılabilir
|
16 Gürcistan
24 ay
60 aya kadar uzatılabilir
|
17 Bosna-Hersek
24 ay
60 aya kadar uzatılabilir
|
18 Kanada
24 ay
60 aya kadar uzatılabilir
|
19 Kebek
60 ay
Mutabık kalınan süre kadar
|
20 Çek Cumhuriyeti 24 ay
Mutabık kalınan süre kadar
|
21 Arnavutluk
24
ay
60 aya kadar uzatılabilir
|
22 Lüksemburg
12 ay
12 ay
|
23 İtalya
12 ay
Mutabık kalınan süre kadar
|
24 Portekiz
12 ay
Mutabık kalınan süre kadar
|
25 İspanya
12 ay
Mutabık kalınan süre kadar
|
Kaynak: B.13.2.SGK.0.10.03.01-358 31/5/2011 Sayılı “Yabancı Uyrukluların Sigortalılıkları” hakkında Genelge, SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI.
Yukarıda belirtilen genel istisnalar haricinde, İngiltere
ile Türkiye arasında imzalanan Sosyal Güvenlik Sözleşmesinin 4.
Maddesinin üçüncü fıkrası, Birleşik Krallık vatandaşlarının, geçici
görevlendirme ile ülkemize gönderilmeme durumlarında dahi, kendi istekleriyle
Türk Sosyal Sigorta merciine müracaatta bulunmadıkları sürece, Birleşik Krallık
mevzuatına tabi olma tercihinde bulunabileceklerini belirtmektedir. İlgili
sözleşmenin 4. Maddesinin 3. Fıkrasına göre;
“Kanuni ikametgâhı Birleşik
Krallık ülkesinde olup Türkiye’de istihdam edilen ve hakkında (2) nci paragraf
hükümleri tatbik edilmeyen bir Birleşik Krallık vatandaşı bir tercih yapıp
Türkiye Sosyal Sigorta Merciine müracaatta bulunmadıkça, hakkında malûliyet,
ihtiyarlık ve ölüm sigortaları ile ilgili Türk mevzuatı tatbik olunmaz. Bu
kimse, aynı zamanda kendisi hakkında Birleşik Krallık mevzuatının tatbik
edilmesini seçmek hakkını haizdir. Bu hakkı kullandığı takdirde, başka
memleketlerden ihtiyarı olarak prim ödeme hakkını kazanmış bir sigortalı imiş
gibi, o kimse hakkında Birleşik Krallık mevzuatı tatbik olunur.”[8]
İsviçre ile Türkiye arasında imzalanan ikili Sosyal
Güvenlik Sözleşmesi de, İngiltere ile imzalanan sözleşmeye benzer
nitelikte hükümler içermektedir. İlgili sözleşmenin 5, maddesinin 1.
Fıkrası uyarınca “İsviçre vatandaşları Türkiye
malullük, yaşlılık ve ölüm sigortalılarına, yalnız yazılı müracaatları
üzerine tabi olurlar.”[9]
Ülkemizle arasında Sosyal Güvenlik Sözleşmesi bulunmayan ülke vatandaşı olan yabancı çalışanlar için uygulanacak mevzuat
Temel olarak ülkemizle sosyal güvenlik sözleşmesi
imzalamamış ülkelerden gelen yabancılar için Türk sosyal güvenlik mevzuatı
uygulanmaktadır.[10]
(Lex Loci Laboris). Diğer taraftan 5510 sayılı Sosyal Güvenlik ve Genel
Sağlık Sigortası Kanunu’nun 6. Maddesi uyarınca; “Yabancı bir
ülkede kurulu herhangi bir kuruluş tarafından ve o kuruluş adına ve hesabına
Türkiye'ye bir iş için gönderilen ve yabancı ülkede sosyal sigortaya tâbi
olduğunu belgeleyen kişiler ile Türkiye'de kendi adına ve hesabına bağımsız
çalışanlardan, yurt dışında ikamet eden ve o ülke sosyal güvenlik mevzuatına
tâbi olanlar”[11],
ülkemiz Sosyal Güvenlik mevzuatına göre sigortalı sayılmamaktaydı.
02/03/2011 tarihinde, 5510 Sayılı Kanunun bu
maddesi, Sosyal Güvenlik İşlemleri Yönetmeliğinin 10. Maddesi, d bendine
eklenen ek ibare ile, Ülkemiz ile Sosyal Güvenlik sözleşmesi bulunmayan
ülke vatandaşı yabancı çalışanların, geçici görev ile gönderildikleri ülkede
sosyal sigortaya tabi olduklarını belgelemeleri halinde, en fazla üç ay
süreyle sigortalı sayılmayacakları, üç aylık sürenin takibinde Türk Sosyal
Sigorta mevzuatına tabi olacakları şeklinde değiştirilmiştir.[12]
Bu yönetmelik değişikliğinden sonra, Türkiye ile arasında
sosyal güvenlik Anlaşması bulunmayan ülkelerden gelen yabancı çalışanın Türkiye
deki istihdamı geçici görevlendirme ile ise, en fazla üç ay için sigortalı
sayılmayacak ve bu süre zarfında kendisinin ve işvereninin kanuni olarak
ikamet ettiği ülkenin Sosyal Sigorta mevzuatına tabi olabilecektir.
SONUÇ
5510 sayılı Sosyal Güvenlik ve
Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4. Maddesi c bendi gereğince Mütekabiliyet
esasına dayalı olarak uluslararası sosyal güvenlik sözleşmesi yapılmış ülke
uyruğunda olanlar hariç olmak üzere, yabancı uyruklu kişilerden hizmet akdi ile
çalışanlar”[13]
sigortalı sayılmaktadır. Ülkemiz ile Sosyal Güvenlik sözleşmesi imzalayan
ülkelerin uyruğunda bulunan yabancı çalışanlar için ise, bu makalede incelenen,
çalışılan ülkenin Sosyal Güvenlik mevzuatına tabi olma ilkesiyle bağlantılı
olarak, Türk Sosyal Güvenlik mevzuatı uygulanmaktadır. İkili anlaşmalarda bu
genel kuraldan istisnalar söz konusudur. Fakat bu kuralın en önemli istisnası, “geçici
görevlendirme” istisnasıdır. İşverenleri tarafından, işvereni adına Türkiye
de çalışmak üzere görevlendirilen çalışanların gönderen devletin mevzuatına
tabiiyetinin devam etmesi geçici görevlendirme istisnası olarak
tanımlanabilmektedir. Geçici görevlendirme, zaman sınırlamalarına tabi
bir uygulama olarak mevzuatımızda karşımıza çıkmaktadır. Ülkemizin taraf olduğu
uluslararası sosyal güvenlik sözleşmelerinde geçici görevlendirme süreleri
önceden belirlenmiştir. Türk sosyal güvenlik mevzuatı, bu sürelerin sonunda,
yabancı çalışanların ülkemizde aktif olarak çalışmalarının devamlılığında, Türk
mevzuatına göre sigortalı sayılmalarını gerektirmektedir. Diğer taraftan 2011
yılındaki yönetmelik değişikliği ile ülkemizle arasında sosyal güvenlik
sözleşmesi bulunmayan ülkelerden gelen yabancı işçiler, geçici görevle en fazla
üç ay sigortalı sayılmayacak, bu süresinin sonrasında Türk mevzuatına göre
sigortalı sayılacaklardır.
S. Sözer Çizmeci
S. Sözer Çizmeci
[1] Lex Loci
Laboris presibi, kişinin çalıştığı ülkenin mevzuatının geçerli olması anlamına
gelmektedir. Daha detaylı bilgi için: Avrupa Birliğinde Sosyal Güvenlik
Hukuku El Kitabı, Sosyal Güvenlik Kurumunun Kapasitesinin Artırılması Projesi,
Türkiye, http://www.sgk-kap.org/en/database/db/B2_C8_717.pdf
[2] Avrupa Sosyal Güvenlik
Sözleşmesi, 14 Aralık 1972, Paris. Önsöz.
[3] Avrupa Sosyal Güvenlik
Sözleşmesi, 14 Aralık 1972, Paris.
[4] Avrupa Sosyal Güvenlik Sözleşmesi, 14 Aralık 1972,
Paris. M. 14 (a) Sözleşmenin aynı maddesi uyarınca gemi personelleri ile devlet
memurları, hizmetinde bulundukları ülkenin mevzuatına tabi olurlar. Bunun
haricinde kendi hesabına çalışanlar ise, ülkesinde çalıştıkları akit taraf
mevzuatına tabi olurlar (M.14 (b-c-d)
[5] Avrupa Sosyal Güvenlik
Sözleşmesi, 14 Aralık 1972, Paris, m. 15 (a) (i)
[6] Türkiye
Cumhuriyeti ile sosyal güvenlik anlaşması imzalayan ülkeler: Almanya,
Arnavutluk, Avusturya, Azerbaycan, Belçika, Bosna Hersek, Bulgaristan, Çek
Cumhuriyeti, Danimarka, Fransa, Gürcistan, Hollanda, İngiltere, İsveç, İsviçre,
Kanada ve Kebek eyaleti, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Libya, Lüksemburg,
Makedonya, Norveç, Romanya
[7] 2011/43 Sayılı “Yabancı
Uyrukluların Sigortalılıkları” hakkında Genelge, SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
BAŞKANLIĞI, 31/5/2011, http://www.sgk.gov.tr/wps/wcm/connect/15746de0-d2c0-4a72-9557-05ee7afad050/31.05.2011+_+2011-43+_+Yabanc%C4%B1+Uyruklular%C4%B1n+Sigortal%C4%B1l%C4%B1klar%C4%B1.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=15746de0-d2c0-4a72-9557-05ee7afad050
[8] Türkiye Cumhuriyeti İle
İngiltere Arasında Sosyal Güvenlik Hakkında Sözleşme, 6/1/1961, m.4 (3) http://www.sgk.gov.tr/wps/wcm/connect/9d82aa94-4bee-4923-aed4-92da593e6eef/INGILTERE_SOSYAL_GUVENLIK_SOZLESMESI.doc?MOD=AJPERES&CACHEID=9d82aa94-4bee-4923-aed4-92da593e6eef
[9] Türkiye Cumhuriyeti İle İsviçre
Arasındaki Sosyal Güvenlik Hakkında Sözleşme, 1/1/1972, m. 5 (1). http://www.sgk.gov.tr/wps/wcm/connect/d3775804-b72c-4b76-818a-b1a592f34404/ISVICRE_SOSYAL_GUVENLIK_SOZLESMESI.doc?MOD=AJPERES&CACHEID=d3775804-b72c-4b76-818a-b1a592f34404
[10] 5510 Sayılı Sosyal Sigortalar
ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu, 31/5/2006, m. 4 (Sigortalı sayılanlar)
[11] 5510 Sayılı Sosyal Sigortalar
ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu, 31/5/2006, m. 6 (e) http://mevzuat.basbakanlik.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=1.5.5510&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=
[12] Sosyal
Sigorta İşlemleri Yönetmeliği, 12/05/2010, m. 10 (d) “Yabancı bir ülkede kurulu
herhangi bir kuruluş tarafından ve o kuruluş adına ve hesabına Türkiye'ye bir
iş için (Ek ibare:RG-2/3/2011-27862) en fazla üç ay süreyle
gönderilen ve yabancı ülkede sosyal sigortaya tabi olduğunu belgeleyen kişiler
ile Türkiye'de kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlardan, yurt dışında
ikamet eden ve o ülke sosyal güvenlik mevzuatına tabi olanlar”
[13] 5510 Sayılı Sosyal Sigortalar
ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu, 31/5/2006, m. 4
0 comments:
Yorum Gönder